Dupa cum spune si numele axiomei, comunicarea se desfasoara intotdeauna avand doua planuri continutul si relatia.
Si pun pariu ca acum va intrebati : Care este continutul si care este relatia?
Ei bine, ca sa fie pe intelesul tuturor am sa le iau pe fiecare in parte si am sa le explic precum un batranel carunt cu o voce calduroasa si plina de bunatate care le vorbeste prietenilor cu intelepciune si drag, iar acestia asculta hipnotizati, fara reactie la altceva din jur, atenti doar la vorbele acestui minunat omulet.
Primul si cel dintai, dragii mosului este planul continutului.
- planul continutului cuprinde informatiile (continutul comunicarii). Ca sa fie si mai usor de inteles am sa va reamintesc de o fetita tare enervanta cu merele ei rosii, atunci cand abia invatam sa scriem alfabetul: Ana are mere( pai normal ca are, si are multe ca si acuma cred ca ii terorizeaza cu merele ei rosii pe micutii care invata sa scrie). Informatia pe care o avem e clara : afurisita de Ana inca mai are mere. Asa e informatia (Ana are mere). Si n-am uitat-o cu siguranta niciodata, mereu ne-a stresat cu merele ei, doar aduceti-va aminte.
Al doilea plan (si este al doilea pentru ca l-am lasat noi sa fie al doilea), este dragilor planul relatiei.
- acest plan diabolic este alcatuit intocmai din informatiile despre informatii. Adica n-am scapat de informatia Ana are mere, ba chiar invatatoarea care nu se mai satura de merele ei ne da informatia despre ce stiam deja (Ana are mere) si mai baga si cate ceva de la ea: “Ana fetita blonda cu parul cret are mere rosii, galbene, verzi, crude, coapte, mai mici si mai mari, stropite sau nestropite etc.”
Pentru o delimitare si mai buna am sa va mai zic si ca elementele predominante in planul continutului sunt cuvintele iar in planul relatiei sunt elementele non-verbale (adica ceea ce ne place sa numim limbajul trupului)
Ceea ce trebuie sa stiti dragilor, cand relatia este pozitiva, semnalele din planul relatiei trec in plan secund (sunt percepute inconstient), iar atentia este focalizata pe semnalele din planul continutului.