comportament = 1 Actiuni si reactii fizice specifice, prin intermediul carora interactionam cu oamenii si mediul din jurul nostru. 2 Orice activitate in care ne implicam, de la activitatile motorii grosiere, pana la actiunea de a gandi.
conditii de formulare corespunzatoare = un set de conditii pe care ceva trebuie sa le satisfaca pentru a produce un rezultat ecologic si eficient. In NLP, un scop anume este bine formulat daca poate fi: 1 Afirmat in termeni pozitivi. 2 Definit si evaluat conform dovezilor bazate pe simturi. 3 Initiat si mentinut de persoana care dorestescopul. 4 Realizat pentru a pastra efectele secundare pozitive ale starii prezente. 5 Contextualizat corespunzator pentru a se potrivi ecologiei externe.
conducere = schimbarea comportamentului propriu dupa stabilirea raportarii, astfel incat cealalta persoana sa ne urmeze. Prin conducere se testeaza cat este de buna raportarea.
congruenta = 1 Se manifesta atunci cand toate credintele, strategiile si comportamentele interne ale unei persoane se afla in acord total si sunt orientate catre garantarea unui rezultat dorit. 2 O stare in care reprezentarile noastre interioare sunt in armonie. Ceea ce spunem este in acord cu ceea ce facem. Atat semnalele nonverbale cat si afirmatiile verbale sunt in acord. Este o stare de unitate, acord, armonie interioara si totodata o stare nonconflictuala
constient = constienta momentului prezent. A fi constient de sapte +/- doua elemente de informatie.
context = 1 Cadrul care inconjoara un element particular. Acest cadru va determina deseori cum este interpretata o experienta sau un eveniment concret. 2 Cadrul sau procesul in care au loc evenimentele si prin intermediul caruia continutul dobandeste o semnificatie.
continut = elemente specifice si detaliile unui anumit eveniment. Continutul raspunde la intrebarile: “ce?” si “de ce?”. Este un element opus procesului sau structurii.
crezuri = 1 Generalizari atent pastrate referitoare la (1) cauza, (2) intelesul si (3) granitele din (a) lumea din jurul nostru, (b) comportamentul nostru, (c) abilitatile noastre si (d) identitatile noastre. Crezurile functioneaza la un nivel diferit de realitatea concreta si servesc la a ghida si interpreta perceptiile noastre despre realitate, adeseori conectandu-le la criteriile si sistemele noastre de valor. Crezurile sunt notorii ca fiind greu de schimbat prin prin reguli tipice de gandire logica sau rationala. 2 Generalizarile pe care le facem referitor la cauzalitate, semnificatie, noi insine, ceilalti, comportament, identitate, etc. Crezurile noastre sunt ceea ce consideram ca fiind “adevarat” in orice clipa. Crezurile ne ghideaza in perceperea si interpretarea realitatii. Crezurile sunt foarte apropiate de valori. Programarea neuro lingvistica include unele tipare de schimbare a crezurilor.
criterii =valorile sau standardele pe care o persoana le foloseste pentru a lua decizii si a emite judecati.
cuantificatori universali = o generalizare pornind de la un esantion catre intreaga populatie -termeni universali (fiecare, tot, niciodata, niciunul, etc.) O afirmatie care nu permite exceptii.
cvadrupla = o metoda din stenografie pentru a nota structura oricarei experiente particulare.Conceptul de cvadrupla pastreaza faptul ca orice experienta trebuie sa fie compusa dintr-o combinatie de patru clase de reprezentari primare – (A, V, K, O) – unde A-auditiv, V- vizual, K- kinestezic si O- olfactiv/gustativ.
descriere multipla = procesul de a descrie acelasi lucru din pozitii perceptuale diferite.
descrieri bazate pe perceptia senzoriala = informatii care sunt direct observabile si verificabile prin intermediul simturilor; un limbaj bazat pe actiunile de a vedea, a auzi, a simti, pe care il putem testa la modul empiric, in contrast cu descrierile evaluative.
dezacordare = a oferi celuilalt tipare diferite de comportament, a rupe raportarea in scopul redirectionarii, al intreruperii, a termina o intalnire sau o conversatie.
digital = care variaza intre doua stari, o polaritate. De exemplu , un comutator electric care are doua pozitii pornit/oprit. Termenul digital auditiv se refera la a gandi, a procesa si a comunica folosind cuvinte, nu cele cinci simturi.
disociere = a nu face parte dintr-o experienta, ci a vedea si auzi din exterior, din punctul de vedere al unui spectator, spre deosebire de pozitia asociata.
downtime = care nu se afla in campul constientei senzoriale, ci “in interiorul” mintii noastre; a vedea, a auzi, si a simti ganduri, amintiri, procese constiente; o stare usoara de transa avand atentia focalizata pe spre interior.
distorsiune = procesul prin care ne reprezentam realitatea exterioara in termenii propriei neurologii. Procesul de modelare prin care ne reprezentam in mod inadecvat un anumit lucru prin intermediul componentei ligvistice sau neurologice poate crea limitari sau resurse. Distorsiunile apar atunci cand folosim limbajul pentru a descrie, generaliza, a emite teorii referitoare la experienta.
echivalenta complexa = un tipar de distorsiune lingvistica prin care stabilim semnificatia comportamentului unei alte persoane pornind de la semnalele observabile, fara a corobora in mod direct si alte dovezi primite de la respectiva persoana.
ecologie = preocuparea pentru relatiile globale din cadrul propriei fiinte, precum si dintre noi si mediul sau sistemul inconjurator; ecologia interioara: relatiile globale dintre o persoana si gandurile, strategiile, comportamentul, abilitatile, valorile si crezurile proprii; echilibru dinamic al elementelor unui sistem.