elicitare/obtinere = evocarea unei stari prin intermendiul cuvintelor, a comportamentului, gesturilor sau a oricaror alti stimuli. A aduna informatii prin observaredirecta a semnalelor nonverbale sau punand intrebari despre metamodel.
epistemologie = teoria cunoasterii, cum anume stim ceea ce stim.
filtre perceptuale = idei, experiente, crezuri, valori, metaprograme, decizii, amintiri specifice si un limbaj care este unic, toate impreuna influentand propriul nostru model asupra lumii.
fiziologic/ componenta fiziologica = partea fizica a unei persoane.
flexibilitate comportamentala = abilitatea de a varia propriul comportament pentru a extrage sau asigura un raspuns de la o alta persoana.
fragmentare = 1 organizarea sau impartirea unei experiente in bucati mai mari sau mai mici. Fragmentarea in sus presupune trecerea la un nivel de informatie mai larg, mai abstract. Fragmentarea in jos presupune trecerea la un nivel de informatie mai specific si mai concret. Fragmentarea laterala presupune gasirea altor exemple la acelasi nivel de informatie. 2 Schimbarea modului de perceptie parcurgand in sus sau in jos nivelurile si/sau nivelurile logice. Trunchierea/ impartirea /accesarea in jos/ de la mai mare la mai mic se refera la a merge mai jos cu un nivel (a deduce, deductie). astfel, se ajunge la exemple sau cazuri mai specifice.
generalizare = procesul prin care o experienta specifica ajunge sa reprezinte o intreaga clasa de experiente; unul dintre cele trei procese de modelare ale programarii neuro lingvistice.
gestalt = un ansamblu de amintiri conectate neurologic care se bazeaza pe emotii similare.
gustativ = referitor la gust sau la simtul gustului.
harta realitatii = model al lumii, o reprezentare unica a lumii care este alcatuita in mintea fiecarei persoane prin abstractizare (pornind de la experienta) si care este alcatuita dintr-o harta neuro lingvistica, adica din reprezentarile interioare ale persoanei.
identitate = sentimentul nostru referitor la cine suntem. Sentimentul nostru de identitate ne organizeaza crezurile, capabilitatile/abilitatile si comportamentele intr-un sistem unic.
implementare = procesul de implementare a unei noi strategii mentale (a unui nou mod de a actiona) in cadrul ansamblului dintere minte-corp, astfel incat acesta sa opereze automat. Procedeu realizat adesea prin intermediul ancorelor, al unor mecanisme bazate pe parghii, al metaforelor, parabolelor, reincadrarii, acordarii in viitor etc.
in timp = a avea o linie a timpului care trece prin propriul corp, unde trecutul este in spatele nostru si viitorul in fata, iar momentul “prezent” este in interiorul corpului nostru.
incongruenta = starea de a fi in contradictie cu propria fiinta, de a avea parti in conflict unele cu celelalte. Este caracterizata de o atitudine rezervata, de atitudinea de a nu fi daruit total unui scop, de a exprima mesaje incongruente caracte rizate de o lipsa de aliniere/armonie sau acord intre partile verbale si nonverbale ale comunicarii.
inconstient= tot ceea ce nu se afla in campul constiintei in momentul prezent.
instalare = procesul prin care se faciliteaza /inlesneste dobandirea unei noi strategii sau a unui nou comportament. O noua strategie poate fi instalata printr-o combinatie de ancorare, indicii de accesare, metafora si acordare a viitorului.
kinestezic = 1 Referitor la senzatiile corpului. In NLP, termenul kinestezic este folosit pentru a cuprinde toate tipurile de simturi, inclusiv tactil, visceral si emotional. 2 Senzatii, sentimente, senzatii tactile la suprafata pielii, senzatii proprioceptive in interiorul corpului; este inclus aici si sistemul vestibular sau simtul echilibrului.
linia timpului/ linia temporara = o metafora referitoare la modul in care depozitam imaginile, sunetele si senzatiile aferente amintirilor si imaginatiei noastre; o modalitate de codificare si procesare a “timpului” construit.
marcare analoaga = utilizarea tonului vocii, a expresiei faciale, a gesturilor sau a atingerii pentru a sublinia in mod nonverbal anumite cuvinte in conversatie. Cuvintele subliniate/ accentuate/ marcate transmit un mesaj aditional/ in plus.
mediul inconjurator= contextul extern in care se desfasoara comportamentul nostru. Mediul nostru este ceea ce percepem ca fiind “in afara” noastra. Nu face parte din comportamentul nostru, ci este mai degraba ceva la care trebuie sa reactionam.
meta = deasupra, dincolo de, mai mult decat, la un nivel superior; exprima ideea de transofrmare, de schimbare.
metamodel = un model ce prezinta anumite distinctii lingvistice care identifica tiparele de limbaj ce ascund semnificatia in procesul comunicarii prin intermediul distorsiunilor, al stergerilor si al generalizarilor. Include si metodele de contracarare sau intrebarile specifice prin care limbajul “prost formulat” este reconectat la experienta senzoriala si la structura de profunzime. Aceste metode de contracarare specifice metamodelului fac persoana sa iasa din transa. Metamodelu a fost dezvoltat in 1975 de catre Richard Bandler si John Grinder.