semnale de accesare = 1 Comportamente subtile care vor ajuta atat la a declansa, cat si la a indica sistemul de reprezentare pe care il foloseste o persoana pentru a gandi. Exemple tipice de indicii de accesare includ miscarile ochilor, intonatia si ritmul vocii, postura corpului, gesturile si modurile de respiratie. 2 Modul in care ne folosim componenta fiziologica si neuronala prin intermediul respiratiei, pozitiei corpului, gesturilor si miscarilor oculare pentru a accesa anumite stari si moduri de a gandi. Toate acestea pot fi observate si de catre ceilalti.
sinestezie = 1 Procesul de suprapunere dintre sistemele de reprezentare caracterizate de fenomene precum circuite vaz-simt in care o persoana deriva senzatii din ceea ce vede sau circuite auz-simt in care o persoana obtine senzatii de la ceea ce aude. Oricare doua modalitati senzoriale pot fi conectate. 2 O stare de “intreg” aferenta experientei senzoriale prin intermediul a doua sau mai multe modalitati, o legatura automata intre un sistem de reprezentare si un altul. De exemplu, o sinestezie de tipul V-K poate sa implice perceperea cuvintelor sau a sunetelor ca fiind colorate.
sistem de reprezentare primar = atunci cand un individ foloseste in mod sistematic un simt in detrimentul altor simturi pentru a-si procesa si organiza experientele. Sistemul de reprezentare principal va determina multe trasaturi de personalitate, precum si capabilitati/ capacitati/ abilitati/ aptitudini de invatare.
sistem preferat = sistemul de reprezentare care este folosit in mod obisnuit de catre o persoana in gandire si in organizarea experientelor.
sistem de reprezentare = 1 Cele cinci simturi: vazul, auzul, tactilul, olfactivul si gustul. 2 Modul in care codificam mental informatia folosind sistemele senzoriale: vizual, auditiv, kinestezic, olfactiv si gustativ.
stare = 1 Totalitatea conditiilor fizice si mentale in desfasurare din care provin actiunile unei persoane. 2 Fenomen holistic ce cuprinde ansamblul minte-corp-emotii, dispozitie, conditie emotionala; suma totala a tuturor proceselor fizice si personale experimentate de o fiinta umana la un moment dat.
stare plina de resurse = ansamblul experientei neuro fizice, atunci cand persoana se simte plina de resurse.
stari primare = descriu acele stari de constiinta aferente experientelor noastre asupra lumii exterioare de nivel primar.
stergere/ omisiune = partea lipsa a unei experiente, fie din punct de vedere lingvistic, fie din cel al reprezentarii.
strategie = 1 Un set de etape mentale si comportamentale explicite folosite pentru a obtine un rezultat specific. In NLP, cel mai important aspect al unei strategii il reprezinta sistemele de reprezentare folosite pentru a executa pasii specifici. 2 O succesiune de moduri de a gandi si de a ne comporta pentru a obtine un anumit rezultat sau pentru a creea o anumita experienta; structura obiectivitatii ordonata in cadrul modelului linear T.O.T.E.
structura de baza = factor avand o baza neurologica, conexiunile neuronale formate in principal pe parcursul gestatiei, componenta similara cu partea hard a unui calculator.
structura de suprafata = cuvintele sau limbajul folosit pentru a descrie sau a simboliza reprezentarile senzoriale primare inmagazinate in creier.
structura profunda = hartile senzoriale (atat constiente, cat si inconstiente ) pe care oamenii le folosesc pentru a-si organiza si ghida comportamentele.
submodalitati = 1 Calitati senzoriale speciale percepute de fiecare dintre simturi. De exemplu, submodalitati vizuale includ culoarea, forma, miscarea, stralucirea, adancimea etc. ; submodalitati auditive includ volumul, intensitatea, tempoul etc. ; submodalitati kinestezice includ presiunea, temperatura, textura, localizarea etc. 2 Distinctiile pe care le facem in cadrul fiecarui sistem de reprezentare, caracteristicile reprezentarilor noastre interioare.
substantive nespecificate = substantive care nu specifica la cine sau la ce se refera.
T.O.T.E. = dezvoltat de Miller, Galanter si Pribram, termenul defineste secventa Test-Operare-Test-Evacuare care descrie circuitul de baza al raspunsului folosit pentru a ghida toate comportamentele.
translatare = procesul de reformulare a unei fraze inlocuind predicatele specifice unui sistem de reprezentare cu predicate corespunzatoare altui sistem.
uptime = o stare in cazul careia atentia si simturile sunt directionate in exterior catre mediul inconjurator, toate canalele senzoriale sunt deschise si in alerta.
utilizare = o tehnica in care o secventa de strategie specifica sau un tipar de comportament este ritmat sau potrivit pentru a influenta raspunsul altcuiva.
valoare = ce este important pentru noi intr-un anumit context. Valorile noastre (criteriile) sunt ceea ce ne motiveaza in viata. Toate strategiile motivationale au o componenta kinestezica.
variatia necesara= flexibilitate in gandire, in perceperea emotiilor, in vorbire, comportament; persoana care da dovada de cea mai mare flexibilitate de comportament controleaza actul comunicarii; legea variatiei necesare.
verbe nespecificate = verbe care nu descriu specificul actiunii, cum a fost aceasta realizata; adverbul a fost sters.
vizual = 1 Referitor la vaz sau simtul vazului. 2 A vedea, a-si imagina, sistemul de reprezentare al vederii.
vizualizare = procesul de a vedea imagini cu ochii mintii.