Distribuie:

Viteza sau daca preferi ritmul vorbirii se refere la rapiditatea cu care sunt rostite silabele in decursul unui minut.  In tarile indo-europene ritmurile vorbirii sunt considerate ca:

  • Lente – cand se rostesc pana la 250 silabe/min.
  • Normale – cand se rostesc intre 250-500 silabe/min.
  • Rapide – cand se rostesc peste 500 silabe/min.

Fara nici o indoiala sunt convins ca aceste ritmuri sunt relative.

Sunt diferente de ritm intre diferite popoare sau zone ale tarii.  Ceea ce este considerat “normal” pentru nemti este lent pentru francezi sau italieni. Chiar si in tara noastra gasim foarte usor exemple si putem spune ca  ceea ce este “normal” pentru olteni este rapid pentru moldoveni.

Exemplele pot continua si ne dam seama ca exista diferente si de la o persoana la alta. Ceea ce este “normal” pentru mine inseamna un ritm rapid pentru colega mea. Dar “normalitatea” mea este prea lenta pentru o alta colega.

Comunica eficienta din punctul de vedere al ritmului de vorbire consta in sincronizare, adica flexibilitatea de a lentoriza sau accelera ritmul in functie de persoana cu care discutam. Daca palavragim pe un ritm foarte accelerat se poate ca persoana cealalta sa piarda sirul vorbirii si astfel sa nu inteleaga nimic. Pe malul celalalt, daca vorbim pe un ritm mai lent decat al persoanei cu care comunicam, exista posibilitatea ca efectul creat sa fie ca si in cazul unui ton scazut,  adica somnul.

Ritmul lent este foarte bine venit mai ales cand informatiile pe care i le impartasesti ascultatorului ii sunt total necunoscute. A vorbi lent inseamna a tine cont de capacitatea lui de a asimila.

Riscul acestui tip de ritm a fost prezentat putin mai sus. Solutia este sa fii flexibil, adica sa treci repede peste elementele mai putin importante din discutie si sa te opresti mai mult timp peste ceea ce este esential sau semnificativ. Mai exact inseamna sa jonglezi cu ritmurile vorbirii.

Despre ritmul rapid pot spune ca este asociat cu urgenta.  Cum ar fi daca intr-o zi mergand cu autobuzul vezi ca in partea din spate i-a foc motorul si te duci la sofer si ii spui pe un ton calm, lent : “Domnule sofer a luat foc motorul.” . Cu siguranta se va uita la tine si in loc sa te lase in statie te va lasa direct la spitalul 9. Pe de alta parte iti poti imagina singur reactia daca folosesti ritmul “de urgenta”.

Deci vorbirea poate fi lenta sau rapida,calma sau repezita. Persoanele echilibrate trec foarte usor, in functie de context, de la un ritm la altul avand mai mult succes in comunicare, iar o comunicare reusita inseamna mai mult succes personal.

ABONEAZĂ-TE LA NEWSLETTERUL ALPHAMAN

Fii primul care afla noutatile